Åh, vet ni, imorgon kl 19:00 kommer jag och Essie befinna oss i Reimas butik på Mall of Scandinavia och sända live tillsammans på Instagram! Det hoppas jag att ni hänger med på! Vi kommer såklart gå igenom Reimas grymma utbud men också prata lite om material, vad innebär alla olika material - och nyckelfrågan för kvällen blir: hur ska man klä en förskoleunge? För är det något, jag hoppas att jag inte är ensam i det här, en förälder får panik över så är det letandet efter kläder när temperaturen börjar sjunka och regnet kommer. Har vi regnjacka till Rocco? Är den inte för liten? Hur var det nu med stövlar - funkar de? Kommer hon frysa? Blir det kanske för varmt? Ja, allt det där ska vi gå igenom och förhoppningsvis guida er till en rimlig idé om vad som kan vara bra att ha hemma för barnen när vi nu går in i den här mysiga men kallare tiden! Jag tror att de flesta känner igen namnet Reima och kanske till och med att de gör väldigt tåliga och hållbara plagg. Men känner vi till märket mer än så? Kanske inte? Låt oss ta en liten historielektion tillsammans till detta grymma varumärke! [caption id="attachment_1810576" align="alignnone" width="673"] Kvinnor som arbetade i plagg från Reima[/caption] I Kankaanpää inte långt från Tammerfors började man sin bana mot det som idag är Reima. Från starka och tåliga plagg för den finska armén på sent 30-tal och under andra världskriget via arbetsplagg för kvinnor som precis börjat förvärvsarbeta till de första plaggen riktade till barnen - allt innan året ens hade blivit 1950. Reimas historia är lång och genomsyrad av en tanke på hållbarhet. Precis som plaggen de gör idag. För redan när de första plaggen för barn skapades hade man målet inställt på att skapa kläder av så god priskvalitet och som höll så länge att det skulle gå hem hos alla, inte bara hos dem med stark ekonomi. Namnet Reima kommer faktiskt från en produkt i företagets historia. Det fanns en skjorta som kallades för Reima och som blev väldigt populär och på sent 50-tal bestämde man sig för att byta namn på hela företaget till just Reima. Innan dess hette man Kankama och av någon anledning slog det aldrig igenom. Ordet Reima kan översättas till svenskan "rask" vilket ju också passade bra för kläder som är skapade för ett aktivt liv och rörelse! [caption id="attachment_1810577" align="alignnone" width="800"] Annons för Reima på 50-talet[/caption] Eftersom Reima inte var nöjd med utbudet av material som fanns på 50-talet började man utveckla tekniska material själv som tålde Reimas högt uppsatta mål för hur länge ett klädesplagg skulle hålla. Och på samma sätt arbetar man idag och genom ständigt innovativa lösningar och uppfinningar flyttar man hela tiden målsnöret för hur ett plagg ska tillverkas, hur det ska hålla ett barns aktiva liv och hur det ska tas om hand när plagget väl är uttjänt. På 60 och 70-talet växte Reima markant och man började exportera till andra länder. Här kom också boomen av mödrar som började arbeta utanför hemmet och antalet barn som började på förskola ökade markant. Då insåg också allt fler att barnen behövde plagg som funkade för förskolans alla äventyr och allt fler vände sig till Reima eftersom man här hade den senaste tekniken i plaggen som klarade vatten, snö och annat. På den här tiden hade Reima även fokus på hela familjen så även vuxna och ungdomar hittade det man behövde hos Reima, så som jeans och andra trendriktiga plagg. Samtidigt fortsatte man att skapa plagg för armén och marina styrkor eftersom man ansågs vara de bästa på just plagg som klarade tuffa tag. Reimas reklamslogan på den här tiden var ”6 000 garments a day, through the hands of 47 people, checked and approved. Only then can we attach the Reima brand sign on them” vilket är en ganska tydlig indikation på att man var säker på att plaggen skulle hålla. Precis som många andra företag har man bra tider och dåliga tider och 80-talet var en tuff tid för Reima och man fick stänga fabriker, avskeda medarbetare och man var faktiskt, nära konkurs. När 90-talet kom med ännu mer finansiell kris världen över såg det inte ljust ut. Men man insåg att det vore en god idé att fokusera mer på barnen och deras behov och så gjorde man även om man inte släppte andra marknader helt. Genom att också fortsätta utveckla tekniken för aktiva plagg så lyckades man ta fram ett nytt material som kunde tävla med Gore-Tex men till ett pris som barnfamiljer kunde ha råd med och Reimatec var fött. Det var ett material som är vattentätt men som andades. Succé. Plötsligt växte exporten och på 2000-talet öppnades fler butiker och det gick bra på tidigt 00-tal. Men så. Så kom det en ekonomisk smäll igen och butiker fick stängas och antalet anställda tvingades till en halvering. 2004 beslutade man att alla vuxenplagg skulle läggas åt sidan och nu var det fullt fokus på barnen - från 0-12 år. Och med den tydliga markeringen lyckas man återigen vända en dyster framtid till en framgångssaga som fortfarande pågår. Även om Reima redan från början haft hållbarhet som ett riktmärke har ämnet naturligtvis ökat som krav under de senaste tio åren men man har också lagt fokus stark på barns rörelse. Vi vet alla att med teknikens utveckling har vi också blivit mer stillasittande och att aktivera barnen är ett av Reimas viktigaste arbete. Bland annat ser vi i kollektionen för 2021 allt fler plagg gjorda av monomaterial (dvs ett plagg som enbart är gjort av ett material och på så vis gör det perfekt för återvinning), mer återvunnen polyester, kaffebönor, ja kaffe, som går att återvinna (perfekt värme i dem!) - och självklart kanske det allra viktigaste - plaggen är skapade för att hålla tre generationer. Det betyder att syskon kan ärva, kompisar ska ta över, man kan sälja dem vidare för att plaggen lever länge, länge! Och det vet vi ju också att ju oftare ett plagg får användas desto mindre påverkan har det på klimatet! Jag tycker det är så spännande och intressant att få en lite djupare inblick och förståelse för ett varumärke som man funderar att handla av. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi vet vad det är vi köper, att vi ställer krav på produkterna och att vi handlar med omtanke och medvetenhet om vår planet. Tillsammans kan vi göra skillnad och jag hoppas att ni tyckte att den här lilla promenaden genom Reimas historia var intressant att följa med på! Hoppas vi ses imorgon kl 19 på Insta! Och ja, jag kommer fixa så att man kan se det i efterhand också.