OMG nu har det hänt en himla massa grejer i den här tokiga världen som vi kallar modevärlden - för nu känns det som att händer saker på riktigt! Det är inte bara lite greenwashing här och där som man marknadsför för att det ska se bra ut - nu startas det nya företag med rätt tänk från början, nu gör de gamla stora om och gör rätt och nu sker det saker även hos de dyra designermärkena. Så, veckans nyheter är många, here we go: ORES är ett nytt varumärke som fullhjärtat satsar på hållbart mode - och det hela vägen, både vad gäller material och omtanke för den som syr plaggen utan att för den skull tappa i design och modegrad. Varför inte en baddräkt i bambu till exempel? Läs mer om ORES här! Det brukar inte bli annat än succé när systrarna Fahrman är i farten och om en vecka lanserar de Seaquelle - ett helt eget badmode-märke designat av dem själva och tillverkade helt i återvunnet material som fisknät och PET-flaskor som plockats upp ur haven. Det lilla jag sett hittills är SMASHING! ”Kvalitén och detaljarbetet i varje plagg är något vi är otroligt stolta över, att våra plagg skall leva över tid ser vi som en naturlig del när vi utvecklar våra kollektioner”, fortsätter Frida Fahrman, grundare till Seaquelle. UNIQLO har skapat en ny jeansmodell vid namn High Rise Straight Fit som är utvecklad med en miljövänlig teknik som reducerar mängden vatten som används vid tillverkning med upp till 90%. Inte illa - nu hoppas vi att snart ALLA jeans är tillverkade på samma sätt! H&M fortsätter att dra i trådarna för de större aktörerna att följa efter när man nu blir det första globala modeföretaget att lansera produkttransparens för alla sina plagg. Detta betyder i praktiken att du som kund själv kan ta del av detaljerad produktinformation såsom produktionsland, leverantörsnamn, fabriksnamn, adresser samt antalet arbetare i en specifik fabrik för varje specifikt plagg. Dessutom finns information om de olika materialen som används för att tillverka ett visst plagg. Detta gör det enklare för dig som kund att göra ett aktivt val och därmed sända signaler till modevärlden om vad vi som kunder vill ha - men - nu kräver det också att du som kund engagerar dig och visar att du bryr dig när du handlar och gör dina val! Yes, äntligen har vi en tungviktare i designervärlden som gör sitt - de stora fina designerhusen har ju varit lite slöa med det här med hållbarhet under alldeles för lång tid (med undantag för tex Stella McCartney). Nu lanserar Acne Studios en del av sin denimkollektion som är gjort av upcyclad denim - alltså ett nytt ord för återvunnen/att återanvända material/göra om gammalt tyg - kul och bra tycker jag! Vatten kanske inte är helt och håller förknippat med mode och skönhetsvärlden och vi i Sverige behöver ju egentligen inte köpa vatten på flaska - men ni vet hur det är när man är på stan och bara MÅSTE ha lite vatten osv osv. Nu lanseras Goodwill Water - ett miljövänligare alternativ till vanligt flaskvatten och som i samband med försäljning också stöttar olika välgörande ändamål. Själva flaskan är till största delen gjord av förnybara material och är återvinningsbar. Korken är bio-baserad och gjord på restprodukter från sockerrör. Samtidigt som man köper en Goodwill-flaska så går också en del av intäkten till organisationer som jobbar för rent vatten och friska hav! Fint som snus! Varför skriver jag om detta då i en blogg på mode-ELLE? Jo, för vattnet kommer till en början att kunna köpas i modebutiker så som Arket och Designertorget! Ni ser - många nyheter idag - det händer saker - vi jobbar på - vi gör vad vi kan!