[caption id="attachment_1805531" align="alignnone" width="1000"] Fotograf: Caroline Solberg @carolinesolberg.se[/caption] I fredags var jag på ett otroligt intressant frukostseminarium anordnat av Klimatklubben där fokus låg på dagens och framtidens konsumtion. För första gången på evigheter så slog inte julhandeln rekord 2019 och det KAN ju förstås ha berott på att folk shoppade sig helt slut under Black Friday istället men det kan också bero på att vi kanske, kanske, kanske börjar skära ner lite på det onödiga shoppandet? I alla fall kan man ju hoppas att vi börjar tänka över vårt beteende och hur vi skiljer på "behöver" och "vill ha". Med i panelen var den oh ever so bright Cecilia Blankens, Lotta Ahlvar vd på Formex, Kristina Östman från Naturskyddsföreningen och Jonas Olsson från ArkDes. Vi kan väl börja med lite bakgrund så ska ni få lite smarta citat från ovan panel efter. Hälften av våra utsläpp kommer från konsumtion så tänk vad mycket vilka miljöhjältar vi skulle bli om vi bara lyckades dra ner lite på den siffran. I och med den ökade E-handeln så blir det än mer ohållbart med allt från fri frakt, fria returer till lastbilar som körs halvtomma. Men, det är inte E-handeln per se som är det stora problemet utan vårt egna beteende. Vi lever i en tid som är exceptionell, där vår generation lärt oss att en t-shirt inte kostar ens en hundralapp, där vi anser oss berättigade att handla okontrollerat. Det är där vi måste börja tänka om. “Vi kommer att se tillbaka på vår tid och se den som en exceptionell lyxtillvaro, en livsstil som kommer vara lika otänkbar som att röka i bilen bredvid barnen”, säger Kristina Östman. Själv hade jag i sann klimatanda cyklat hemifrån och till frukosten och kom därmed fram ursvettig och när svetten sen torkat så kom frossan. Haha. Så mysig frukost för mig. Men, tillbaka till de vettiga människorna på scen. “Produktion- och konsumtionsfrågan är den största utmaningen bland de globala målen. Idealen som styr konsumtionen måste förändras i botten. Vi måste fråga oss: Hur kan samma sak användas och ha ett värde för fler under längre tid” Per Olsson. En sak som jag tänkt mycket på är också det som Greta tog upp i sitt världsberömda tal - ekonomisk vinning och fokuset på att hela tiden öka, öka, öka och lägga mer och mer pengar i fickorna på de redan rika. Till vilken nytta? Även detta är Blankens inne på: “Vi måste skippa vinst som en första idé, det kommer som en bonus om man gör sitt jobb och gör det bra. Det är toppen att skapa arbetstillfällen så klart, men att lägga pengar på hög känns smutsigt. Vi måste fundera på varför vi ska driva företagen. “ Jag ställde sen frågan "men HUR ska jag, som inte är någon expert våga uttala mig, det är ju så lätt att få skit när man själv verkligen inte perfekt så vem är jag att säga sig eller så?" och fick ett bra svar tycker jag. “Jag har länge tänkt, ‘inte ska väl jag, jag är ju inte direkt Naturskyddsföreningen’. Kläderna har inte känts tillräckligt stora helt enkelt. Men där har jag tänkt om. Man behöver inte vara expert, behöver inte kunna allt, behöver inte kunna svara på frågor, men däremot väcka tankar att ‘det här funderar jag på'. Trigga igång 10 andra huvuden, som triggar i gång 10 andra huvuden” Cecilia Blankens. Och sen skickar jag mer ett citat till ALLA företagare därute att tänka på! “Man kan inte förvänta sig att det ska vara fri frakt och fria returer. Och där måste någon gå först och förändra! Vi kanske tappar några kunder, men då får vi göra det. Man måste våga! Måste ta lite risker!” Blankens. Hur tänker ni - vad tror ni skulle få oss att ändra ditt/våra shoppingbeetenden?