Det har blivit dags för året hållbarhetsinitiativ från Swedish Fashion District och jag sitter med i juryn som vanligt - jahooo. Nu kan vem som helst nominera bra aktörer på modemarknaden som skapar en ny, mer hållbar framtid för oss alla - så har du något bra tips så tveka inte att nominera här! Det kan vara en butik, en ny teknik, en designer... nästan vad som. Se nedan för de olika kategorierna som man kan tävla i. ”Vi tror att uppmuntran och goda exempel inspirerar fler att i en snabbare takt utvecklas och erbjuda nya hållbara tjänster och produkter. Vi vet att utmaningarna i modebranschen ännu inte är lösta, men ser också att ingen är ensam med dessa utmaningar. Industrin, liksom konsument, kommer att fortsätta bana nya vägar framåt och det är dessa pionjärer vi vill prisa och uppmuntra. Kläder är en basvara, men också ett sätt att uttrycka sig själv. Däremot ser vi ett brådskande behov av att bygga en hållbarare garderob” säger Janike Eleby, Head of Communication, och projektledare tillsammans med Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District. De fyra kategorierna i Encouragement for Action 2020 är: closing the loop Återanvändning där spill/påverkan minimerats så pass mycket att ett kretslopp finns eller upplevs som en möjlighet nära i tid. Nya affärsmodeller och sätt att göra affärer på blir lösningen på problemet fortsatt konsumtion på ett mer hållbart sätt med respekt för råvaror, miljö och människa. fashion retail talks sustainability Att använda det digitala eller fysiska mötet med kunden till uppmuntran för konsument att välja hållbar konsumtion. Sälj ska betyda omtanke om kunden och alla led ska med på resan mot ett hållbarare konsumtionssamhälle. fashion tech Digitala och tekniska framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar den/de som med ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode med ny teknik. Tech står för utveckling och vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra. value-bearing sustainability Hållbar värdering som har tagit en produkt eller ett varumärke ut på världsmarknaden med sin berättelse. Genom att våga lyfta frågan (eller lösningen) om hållbarhet finns detta ämne i vårt medvetande, både för konsumenten och i varumärkets fortsatta utveckling.