Jag fick en läsarfråga som är så bra och intressant tycker jag så jag lyfter den till ett helt inlägg! Frågan lyder:"Vad är det som är så stressigt med att ha butik? Jag lever nog kvar i tanken om att det är "mysigt att leka butik" liksom :-) "Först blev jag lite irriterad av frågan - här har jag stressat runt i två månader nu och nästan blivit sjuk på kuppen och så frågar någon varför det är stressigt? Vad faaaan! Men sen när jag tänkte till lite mer sansat så förstår jag ju frågan till hundra procent - det är ju den bilden man har av att driva butik. Att det mest är kul och mysigt, och kanske tänker man extra mycket så om en second hand-butik. Det ska ju verkligen bara vara MYS liksom. Och det kan det nog vara, om fokus på att driva en butik ska vara mys och inte överleva. För ska man överleva som butiksägare idag så är det stenhårt jobb, nonstop. Och de första sex-sju veckorna gjorde jag dessutom exakt allt själv. Jag inredde butiken, bar och släpade, jag hängde upp, prismärkte och organiserade. När butiken sen väl var öppen, så innebar min arbetsroll: in till butiken senast kl 09 direkt efter lämning av barn i skola (min man tog ju alla hämtningar + allt liv med dem så jag ville ha morgonen för mig och dem), städa butiken, hjälpa kunder och ta betalt, prismärka/steama/fixa till nya plagg som ska ut i butiken. Sen se till så att butiken är fin hela dagen, städa, plocka undan, göra sociala medier-content (reell + bilder + stories varje dag), klä dockorna. Svara på mail + DM - det kommer in massor med frågor om plagg och inlämning. Ta emot kunder som vill lämna in, organisera upp plaggen, diskutera priser med säljaren. Fotografera plagg och uppdatera hemsidan. Under den här inledande perioden var jag då helt själv i butiken fram till stängning kl 19 och då ska det plockas iordning inför nästa dag - såvida jag inte hade event eller live på kvällen, då var det bara att köra på några timmar till. Sen då - utöver butiken - så har jag ju kvar mina vanliga arbetsuppgifter också, dvs podda, skriva artiklar till Aftonbladet, skapa content för sociala medier, göra diverse samarbetsprojekt och dessutom håller jag på att skriva på min första skönlitterära bok (mer om det längre fram!!!!). Allt det är ju sånt som kanske inte direkt syns utåt att jag gör om dagarna men allt sammantaget så jobbade jag nog ca 2,5 heltidstjänster på en person under dessa inledande veckor i butiken - så japp, stressigt var det. Nu har jag äntligen lite personal som gör att pulsen går ner lite, huvudvärken lugnar sig och det är ÄN mer roligt att jobba. Men jag tror att alla som driver sin egna butik kan hålla med om att även om man inte är på jobbet så tänker man på butiken nonstop, man drömmer om saker man borde göra eller inte hunnit, man får hela tiden nya idéer som måste göras NU för herregud plötsligt är det jul, eller green Friday osv osv - tiden rusar. Men nu - nu har jag anställda - nu är stressen otroligt mycket lägre även om en annan typ av stress tillkommer - har jag rätt anställda? Hur är jag som chef? ÄR JAG CHEF NU?! Ni vet.Men - OJ vad kul jag har!!